Moet ik een belastingaangifte doen als ik er geen bericht van heb gehad?

Je krijgt toch altijd een brief vooraf? Deze heb ik niet heb ik niet gehad. Vorig jaar heb ik die ook niet gehad en heb hem toen ook niet ingevuld. Geen boete gehad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.1K

Antwoorden (3)

Als je geen brief hebt gehad, hoef je het ook niet in te sturen. Je kunt altijd zien bij het invullen digitaal of je recht hebt op geld dit is heel simpel om zelf te doen, je kunt kiezen uit een vooringevulde aangifte. Daarna kun je zelf bepalen of je het alsnog opstuurt of niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
helemaal goed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus niet. Wanneer je weet, of het vermoeden hebt, dat je nog belasting moet betalen, ben je verplicht om aangifte te doen, ook wanneer je geen brief hebt ontvangen: http://finanpedia.nl/wiki/Aangifteplicht
Nooit slapende honden wakker maken. Als de Fiscus je (nog) niet kent, d.w.z. niet in zijn bestand heeft (komt voor weet ik, evenals dat er honderdduizenden Nederlanders zijn die niet geregistreerd zijn), niets doen. Overigens, in Nederland is belasting een "brengschuld", Je bent volgens de wet verplicht zelf het initiatief te nemen. Dit in tegenstelling tot bijvoorbeeld Mediterrane landen. Die kennen belasting als "haalschuld". Vandaar de puinhoop.
Maar je zult als gewone werknemer, waarvan op het loonstrookje netjes al de belasting is afgetrokken, nooit een aanmaning krijgen. De Fiscus heeft het al zo druk.
Alleen als je denkt teveel te betalen kom je in actie met een T-formulier.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Voor België: in het eerste jaar dat je je belastingen moet aangeven krijg je automatisch een brief van de FOD Financiën, daarna kan je zelf kiezen hoe je dit doet (papier of digitaal, waardoor de papierberg wordt ontmoedigd)

Hoe dan ook, alle meerderjarige Belgen moeten jaarlijks hun belastingsbrief indienen. Doe je dat niet? Dan krijg je wel een brief in de bus en moet je motiveren waarom je dat niet deed en kan dit een juridisch vervolg krijgen (zie: Lernout & Hauspi)